DYNAMIC SYMPATHY 다이나믹한 공감

양혜숙展 / YANGHYESOOK / 梁惠淑 / painting 

2022_1103 ▶ 2022_1113 / 월요일 휴관

양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 4_한지 토분 안료_91×117cm_2022

 

별도의 초대일시가 없습니다.

관람시간 / 10:00am~06:00pm / 입장마감_05:30pm / 월요일 휴관

 

 

금호미술관

KUMHO MUSEUM OF ART

서울 종로구 삼청로 18(사간동 78번지) 1층

Tel. +82.(0)2.720.5114

www.kumhomuseum.com

 

실제로 존재하는 현실의 풍경, 내가 살며 호흡하는 주변의 모든 대상이 나의 작품의 소재가 된다. 평범한 소재들이 평범함을 넘어서, 모호함으로 드러나는 순간을 포착한다. 그들(평범하고 일상적인 대상들)은 때로는 비밀스럽고 수수께끼 같거나, 익명성의 껍질을 벗어내고 내러티브를 발산하는 대상으로 변하기도 한다. 그들은 보는 이의 감정에 따라, 아름답거나 불안감을 야기하기도 하며, 논리로 설명하기 힘든 현실의 여러 상황과 대상들 사이의 묘한 관계로 인식되기도 한다.

 

양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 8_한지 토분 안료_97×130cm_2022
양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 9_한지 토분 안료_162×130cm_2022
양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 6_한지 토분 안료_117×91cm_2022

이번에 진행하는 전시는, 해변가 주변으로 끊임없이 지어지는 고층 아파트와 상가건물들 사이로 보이는 풀숲과 공사 잔해들, 널부러진 파이프들 사이로 삐죽삐죽 솟아오르는 들꽃들, 그리고 그들이 뿜어내는 묘한 생명력, 가끔씩 보이는 야생 동물들의 불안함과 그 안에서 여전히 건재하는 생명의 존재감 등 복합적이고 역동적인 감정을 재현하고자 한다. ● 작품의 제작에 사용되는 주 재료는 한지에 토분과 안료, 목탄 등이다. 미색의 순수한 한지에 토분을 쌓아 올려 만들어지는 재질감과 따뜻한 색감이 안정감을 주고, 내가 즐기는 목탄을 이용한 드로잉은 거칠은 생명력을 표현하는데 효과적이다. ● 나는 화려한 풍경Gorgeous Landscape이라는 타이틀로 십수년 동안 작업해 오고 전시 활동을 펼쳐 왔다. 나의 풍경들은 사실 화려하거나 대단하지 않다. 그다지 멋스럽지 않은 초라하기까지 한 흔한 평범한 풍경들이었다. 하지만 내면에 깊은 이야기를 품고 있는 듯한 풍경들은 나에게 의미가 되고 멋진 소재가 되어주었다. 나는 나의 작업에 있어서 그것의 전달과 예술성에 대해 많은 고민을 한 것 같다. 그런데 지금에서 느껴지는 것은 예술은 논리가 아니라는 점이다. 예술은 보는 사람으로 하여금 잠시 쉬어가며 과거와 현재의 자신과 대면하게 하는 것이며, 찰나의 따듯함을 발견하게 해 주는 게 아닌가 싶다.

 

양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 2_한지 토분 안료_117×91cm_2022
양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 3_한지 토분 안료_117×91cm_2022
양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 1_한지 토분 안료_117×91cm_2022

다섯 개의 기둥 ● 나는 이렇게 불안한 밤 호숫가를 걷는다. "내가 왜 이러고 있을까" "내가 왜 이러고 있을까" "나는 언제까지 이러고 있을까" 차가운 바람에 볼이 시려올 때, 아주 작은 소리에도 맥박이 빨라지는 그 순간에, 나는 다섯 개의 기둥들에 사로잡혔다. 달빛에 반사되어 정체 모를 묘한 기운을 발산하고 있는 그것들을 보며, 점점 그들에게 빠져 들었다. ● 나는 내가 왜 그저그런 풍경들에 매료되는지 그리고 안정감을 느끼는지 알 수 없었다. 그것은 풀어야 하는데 풀기 어려운 숙제 같았다. 그날도 나는 기묘한 멋짐을 드러내는 다섯 개의 기둥들에 사로잡혀 있었다. 그리고 아름답다고 느꼈다. 그리고 내가 보였다. 그런 묘한 매력을 뿜어내는 풍경들이 매우 나를 닮았다는 생각이 들었다. 마치 또 다른 나를 만나고 있는 듯한 느낌이 들었다. 약하면서도 강해져야하는, 그리고 어쩔줄 몰라하는 나를 보고 있는 것 같았다. (YANG 2022) ■ 양혜숙

 

양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 6_한지 토분 안료_91×117cm_2022
양혜숙_DYNAMIC SYMPATHY 5_한지 토분 안료_91×117cm_2022

DYNAMIC SYMPATHY ● I take the subject matter of my work from all existing scenes and things that are breathing with me in my surroundings. I capture a moment in which common subject matter appears ambiguous, moving beyond its ordinary impression. They (common everyday objects) turn into objects that are at times secret and cryptic, and evoke narratives, breaking away from anonymity. They give rise to some feelings of beauty or anxiety depending on the viewer's emotions. These are also perceived as a weird relation between objects and situations that are indefinable by logic. ● My works on show at this exhibition feature groves and debris seen between high rise apartment and shopping district buildings along the shores and wildflowers shooting up from disorderly scattered pipes. This exhibition is intended to be a representation of complex, dynamic emotions such as the life force those objects emit, a feeling of insecurity wild animals have, and a sense of their presence. ● The primary materials of my work are hanji (handmade Korean paper), soil powder, pigments, charcoal, and others. The material property brought about by heaping up soil powder on a cream-colored piece of hanji and warm colors give the viewers a sense of stability. A charcoal drawing I enjoy is effective in expressing a rough life force. ● I have worked and exhibited my pieces under the theme of Gorgeous Landscape. My landscapes are neither showy nor great. They are common, ordinary scenes that appear not so stylish and even humble and insignificant. And yet, those landscapes that seem to embrace a profound story are of great significance to me. I have thought a lot about my work's artistry and its conveyance. What I feel now is that art depends on no logic. I think art has its appreciators face themselves of the past and the present and discover some warmth, taking a rest for a while.

Five Poles ● At this uneasy night I walk along the lake shore. Why am I doing like this? Why am I doing like this? How far am I going to do like this? When my cheeks get cold by a cold wind, In the moment my pulse quickens By a really small sound, I was captivated by five poles. Seeing those emitting an unidentified, weird energy, Lit by the moonlight, I gradually Fall into them. ● I had no idea as to Why I am captivated by such ordinary landscapes and feel a sense of stability. That was like an insoluble assignment. That day also I was captured by five poles That look weirdly fabulous. And I felt beautiful. And I could see myself. I thought Such strangely attractive scenes Looked like me. It seemed like I would watch me Who is weak, But should be strong, and is at a loss (YANG 2022) ■ YANG HYESOOK

 

Vol.20221103c | 양혜숙展 / YANGHYESOOK / 梁惠淑 / painting

+ Recent posts