은유적 자화상 Metaphorical self-portrait
최선주展 / CHOISUNJOO / 崔善珠 / painting
2017_0823 ▶ 2017_0828



최선주_deer hunting2017_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색, 포토콜라주_180×160cm_2017



● 위 이미지를 클릭하면 네오룩 아카이브 Vol.20140710c | 최선주展으로 갑니다.

별도의 초대일시가 없습니다.

관람시간 / 11:00am~07:00pm



인사아트 스페이스

INSA ART SPACE

서울 종로구 인사동길 56(관훈동 119번지)B1, 1층 (구)가나아트 스페이스

Tel. +82.(0)2.734.1333

www.insaartspace.com



모든 은유와 변하는 것들에 대한 이야기 ● 대학 미술수업 시간이었다. 자신의 내면을 그려보라는 강사의 말에 찌푸린 얼굴을 한 머리 위로 뺴곡히 가지를 뻗은 나무를 가득 채웠다. 나무를 매우 좋아했기에 나무가 아름드리 있는 곳으로 가고 싶지만 강의실에서 수업을 받을 수밖에 없는 처지를 그린 것이었다. 완성된 작품을 보고 모두 물었다. 이 공포의 숲이 너를 괴롭히냐고. 왜 그리 무거운 것을 머리에 얹었냐고. 삶이 복잡해 보인다고. 다른 사람이 보기에는 머리에 가득 얹은 가지들이 무척 부담스러워 보였나보다. 실기전공자가 아니었던 실력의 차이는 이렇게 해석의 차이를 낳았다. ● 십여 년 전, 최선주의 작품을 보고 한눈에 반가웠던 것은 분명, 내 취향의 문제였을 것이다. 그림의 사슴은 자기 몸통보다 몇 배나 길게 뻗은 뿔을 가지고 있었다. 그것은 마치 거대한 고목의 가지들처럼 복잡했는데 그에 비해 사슴은 가냘펐고, 심지어 뿔이 나지 않을 것 같은 청초한 꽃사슴이었다. 어라. 이 사람도 나처럼 머리에 나무를 얹었네. 힘있게 뻗어나간 가지들에는 인형, 축음기, 새, 구두, 소파, 반지가 주렁주렁 매달려있었다. 대학 시절 어설펐던 나의 드로잉과는 차원이 틀리게 이 작품은 꿈꾸고 욕망해 본 사람이라면 이 작품의 의미를 단박에 알아차릴 수 있었다. 내가 가지고 싶고 지키고 싶은 모든 것이 거기에 들어 있었다. 심지어 추억까지 말이다. 작가가 세심하게 배치한 오브제들은 그가 원하는 방식으로 관람객을 이끌었다. 젊은 예술가가 그녀의 꿈과 희망, 욕심과 갈등을 머리에 이고 우리를 바라보는 모습처럼, 나 역시 그렇게 서 있었던 것 같다. 홀린 듯, 계속 바라보게 했던 이 그림 은 최선주작가에 대한 나의 첫 인상이었다.


최선주_선악과2017_캔버스에 혼합재료, 피그먼트 프린트, 포토콜라주_90.9×116.8cm_2017


아름다움을 느끼는 순간 우리는 행복하다. 그 행복은 우리로 하여금 순간과 영원을 생각하게 하고, 동시에 아름다움을 주는 세계와 그것을 바라보는 나를 되돌아보게 만든다. 최선주의 작품은 여러 오브제를 이용하여 작품을 제작하지만, 매우 세심하고 계획적인 배열을 통해 그 자체로 우리의 시선을 사로잡는다. 화면 한가운데 서있는 사슴, 트라이앵글로 자리잡은 인형과 새와 램프, 뿌리 없는 화려한 꽃 사이에 세상물정 모를 것 같은 공주인형. 이렇게 두 세 가지 오브제의 결합과 배열은 시적 구조를 만들고, 관람객으로 하여금 그 의미를 찾게 한다. 최선주는 주변 세계에 독자적인 방식으로 접근하여 세계와 자신의 내밀하고도 비밀스런 관계를 일반적이고 관용적으로 만든다. 우리는 이 관계를 마치 수수께끼를 풀 듯 접근함으로써 작가가 세계를 읽는 방식과 그의 생각을 이해할 수 있다.



최선주_오르골_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색, 포토콜라주_53×45.5cm_2017


이전 최선주 작품과 전시들에 대한 평론들을 읽어보면 의례 '욕망', '일탈', '억압'과 '분출'을 이야기한다. 그리고 연이어 '외로움', '고독'이 따라온다. 내가 십 여 년 전 그녀의 그림에서 처음 받았던 인상처럼 말이다. 마음속 욕망은 과분할 수 없다. 그보다 더한 상상도 무죄이기 때문이다. 그럼에도 불구하고 현실에서 불가능한 대상은 우리에게 애틋한 향수와 동경을 불러일으킨다. 마구 피어난 가지들과, 화려한 꽃들, 수많은 상상들은 우리에게 순간의 찬란함을 선사한다. 그러나 보는 이도, 최선주 작가도 이를 통해 성장과 그 이후의 쇠퇴에 대한 자연스러운 순환으로 넘어가고 있는 듯 하다. '욕망', '일탈', '억압'과 '분출', '외로움', '고독' 이후의 삶, 그리고 예술이 마치 꿈과 생명의 유한함처럼 맞물려 보다 큰 진리와 매력을 은유적으로 상기시키고 있기 때문이다.



최선주_촛대와 들풀_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색, 포토콜라주_72.2×116.2cm_2017


따라서 최선주의 작품은 사물이 화면을 부유하고, 화려한 사치품이 그려진다 하더라도 다소 명상적이고 차분한 느낌을 준다. 그는 작품을 통해 거대한 사회적 주장을 하는 것이 아니라 주변 환경과 내밀한 대화를 함으로써 자신의 경험, 생각을 기술해 왔다. 그것이 삶을 전복시키고, 뜯어고치고자 하는 의지가 엿보이지 않는 것은 당연하다. 그가 표현한 사물들은 세상과 작가의 생각을 이어주는 연결고리였고, 고민과 잡념의 시발점들이었다. 그러나 그 사물들이 우리에게 다가오는 방식이 비록 허황되고, 과장되거나 사치스럽다 하더라도 부정적이거나 이질적이지 않았다. 아마도 그들을 통해, 작가가 끊임없이 친밀하고도 사적인 대화를 시도하고 있기 때문일 것이다.



최선주_루프,램프,인형,새_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색, 포토콜라주_72.5×90.9cm_2017


작업 초창기부터 시도했던 현실과 이상의 괴리, 마음 속에 동요를 일으키는 욕심과 억압, 깊은 신앙과 예술가로써의 일탈, 신의 의지와 인간의 재주 사이에 타협할 수 없었던 갈등은 부던히 작업의 원천이 되어왔다. 그럼에도 불구하고 그림을 보는 내가 변한 걸까. 아니면 그림을 그리는 작가가 변했을까. 10년전 사슴 뿔에 매달린 거울, 하이힐, 여행가방, 보석이나 새가 커 보였다면, 이제는 무거운 가지를 얹고도 꿋꿋이 두발로 서있는 당당한 사슴에게 눈이 간다. 대화를 시도하는 두 인형에서나 화려한 꽃에 눈길을 주지 않고 정면을 응시하는 인형의 눈동자에서처럼 이제 그의 그림에는 고민과 번민보다 치유와 자존을 보게 된다. 또한 그의 작품에서 즉각적으로 느낄 수 있는 대칭적 구조와 균형은 안정감과 유한함, 갈등의 근원과 해결에 대한 매력의 기초를 제공한다. 즉 SNS나 소비를 통해 나를 증명해야하는 시대에 사는 요즘, 작가는 허구와 허세를 구분하고 곁눈질하지 않는 지혜를 점점 체득해 가는 것 같다.



최선주_인형과 사슴_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색, 포토콜라주_72.5×90.9cm_2017


우리는 서로 일년에 한번씩은 보는 것 같다. 그사이 전시도 하고, 그림도 보고, 아이도 키우며,때 떄로 집안이야기를 하기도 한다. 짧은 듯 긴 듯, 세월은 세상을 바라보는 관점도, 작품과 삶을 이야기하는 방법도, 받아들이는 태도도 점점 바꿔 버렸다. 투쟁적이거나 성취의 관점을 넘어, 보다 성숙해지고 풍성해졌다. 그 성숙함으로 그의 작품은 점점 은유가 가득한 한 편의 시가 된다. 오랜 시간 작가가 엮은 매우 세밀한 은유와 장치들은 오히려 우리가 더 자유롭게 그 그림 안을 거닐 수 있도록 해줄 것이다. 어떻게 느끼든 그의 작품은 우리에게 새로운 방식으로 세상을 읽는 경험을 선물한다. 지독하고 치열하며 지리한 내적갈등을 속에서, 슬픔에도 영광이 서려있고, 행복에도 쓸쓸함이 깃들 수 있다는 인생의 양면성이 유연하고도 아름답게 자리잡은 작가의 작품을 통해 우리는 우리의 삶을 다시금 깨닫지 않을 수 없다. ■ 성윤진



최선주_사슴,새장,들풀_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색, 포토콜라주_33.2×22.3cm_2017


최선주_사슴과 들풀_나무에 피그먼트 프린트, 아크릴채색_97×130.3cm_2017



The Story about all that metaphors and things has been changing ● I was asked to draw true myself in art class in college and I just started filling with tons of trees with straight branches on the head of a frowning face. It meant my situation which I was supposed to stay in the classroom against my desire to be at the places which has lots of trees around me. And, of course, everyone in that class asked me if this scary forest bothered me or why I was buried under those heavy trees, and what exactly terrified me. My drawing must have looked too complicating to them. All those heavy branches seemed overwhelming for them I suppose. There must be different points of view between us. ● It was about me the reason why I was so glad to find a catch when Sun Joo, Choi's work had caught my eyes a few years ago. The deer in her picture had several times bigger horns than its body. The horns got entangled like the branches of old trees but the deer itself looked so slender for them, it did even look like a naïve sika deer that didn't have any horns on it. 'Look at this! It also has branches on it like mine.' I thought. Her deer has dolls, phonographs, birds, shoes, sofas, and rings on its horns. It was a far different world from the one that I had created in that classroom back at college but anyone who has been dreaming or desiring what they truly want could see what her work meant. Everything I was eager for, I tried to protect was there, even including my memories. The objet she placed carefully leads people to where she wants to lead. I was staring at the picture while the deer, the young artist herself who had a dream, hope, desire and conflict in her mind was staring back at me. The picture was my first impression about Sun Joo, Choi. ● We all are happy when we truly meet real beauty. And the happiness let us think about each moment and the eternity at the same time and it makes us focus on ourselves who are looking at the world which brings us the pure beauty as well. Choi works on her pictures using various objet and they may look so random but each picture itself catches our eyes because of her accurate and deliberate placement. The deer at the center of the picture, or the triangle out of a doll, a bird and a lamp and the adorable princess doll amongst magnificent floating flowers, these combinations and array of objet make poetic plots and let the audience find their own meanings out of them. Choi approaches the world around her in her own ways and makes the connection between the world and her secretary, private life open and tolerant. We can enjoy putting puzzle pieces together to understand her way of embracing the world and her philosophy. ● The comments on her earlier pictures chose the words Desire, Deviation, Suppression and Exploding followed by Loneliness, and Isolation about her work just like the feelings I had when I first saw her pictures. You can desire as much as you want. There is no limit of imagination. But the real life sometimes makes us thirsty, pushes us into being nostalgic. Those free branches, splendid flowers, and all that imagination in her pictures present us the brilliance of the moment. Though we all, including Choi, are eager to stay at the fabulicious moment, we know what happens next. After all those marvelous growth, we should face the declining in life. The Life after desire, deviation, suppression, exploding, loneliness, and isolation and Art make us breathe, make us dream unlimited pictures in a limited life through the truth and the charming Choi presents in her metaphorical work. ● That's why her pictures are calm and meditative in a way even though things are floating and fancy stuff are used on the canvas. She doesn't speak for her opinions about social issues through her work. Instead, she has been having deep conversation with things around her about her experience and thoughts. It seems natural why her pictures don't look aggressive or heavy. It's because they don't have any intention to change people's lives. The things we can see on her pictures are the connection between the world out there and her inner world and the start line of worries and trivial things which bother people in our daily lives. Even though the way the things on her pictures approach us is unrealistic or exaggerated, it's not negative or unfamiliar to us. It's probably because she keeps trying to talk to us personally and intimately through her pictures. Then, where do all her ideas and sources come from? The distance between her real life and the idealistic world, the greed and suppression which bothers her, the conflict from the disagreement between God's plans and humans' will. They all have become her sources. ● It might be me or her who has changed for the past 10 years. A decade ago, when I first saw her pictures, the mirror, high heels, suitcase, jewelry or the bird hanging on the deer horns caught my eyes, but now I found myself looking at the deer which is so gentle but strong even though it still has those tremendous horns on it. I do not focus on the conflict or suffering but focus on cure and pride from the doll staring at the front instead of the two dolls trying to talk to each other or the magnificent flowers. We can also easily find the symmetry and balance on her pictures which brings us courage to take a deep breath for stepping forward and makes us feel safe at the same time. The era we live in requires us to prove ourselves through social network service or the things we consume every day, basically we are proved by other people. But Choi seems to learn to figure out her conflict, learn to distinguish fake and truth in this complicating world. ● She and I see once a year maybe. We both work, prepare exhibitions, raise kids, and when we meet we share many things happen to us from the small to the big. Time has us changed in many ways like the sight or view to the world, the way to talk about life and art, and most importantly the way we accept all of them. It seems we've got grown up and matured a lot more through all that fights and achievement we've been through. Her pictures gradually become poems with all those metaphor by the maturity. Those fine metaphor and the accurate placement she has elaborately planned for such a long time let us rather hang around freely in her pictures. No matter how diversely we translate her pictures, they would definitely let us have the special experiences to see the world in many ways. Her pictures which clearly show both faces in life like the sadness with honor, the happiness with loneliness have been fed brutal fights against herself and the conflict inside of her. But they are elegant and charming on the base of her untiring challenge and they make us consider our lives as well. ■ SUNGYOONJIN


Vol.20170823c | 최선주展 / CHOISUNJOO / 崔善珠 / painting


+ Recent posts